A2 fotoskrivare och A3 skanner

Helsingfors centrumbibliotek Ode

Varor och verktyg
1 person
1 h - 3 h bokning
Avgiftsfri
Slide 1 of 2

Se lediga tider och boka

    Lediga tider
    Inga lediga tiderVisa följande

    A2 fotoskrivare och A3 skanner

    Tölöviksgatan 4, 00100 Helsingfors

    Beskrivning

    Helsingfors centrumbibliotek Ode är en levande mötesplats på Medborgartorget, i hjärtat av Helsingfors.


    A2 skrivare Epson Surecolor SC-P900

    A3 skanner Epson Expression 12000XL


    Vid den här arbetsstationen kan du skriva ut på högklassigt fotopapper och skanna större papper eller fotografier med hög bildkvalitet. Du kan välja mellan tre olika kvaliteter på fotopapper i formatet A2 på plats. Du har också tillgång till en pappersskärare för att beskära bilderna.


    Arbetsstationen är utrustad med en dator som har programmen Adobe Photoshop, Lightroom, Lightroom Classic och GIMP för snabba ändringsarbeten, såsom exempelvis ändringar i färgprofilen, skalning av bilden eller byte av filformat.


    Filen ska göras klar i förväg. För detta ändamål kan du boka en mediearbetsstation. Lågupplösta bilder, såsom bilder från nätet och mobiltelefonbilder, blir pixlade om de skrivs ut i stort format. Kunden ansvarar själv för kvaliteten och resolutionen på bilden som ska skrivas ut. Materialavgiften debiteras även för misslyckade utskrifter. Om du vill skriva ut över A2 breda bilder kan du boka en storbildskrivare.


    OBS! Använd inte eget papper i apparaten. Du kan köpa fotopapper på plats.


    Materialavgift: 10€ / st. Max 10 pappersark per kund.


    Filformat som stöds: TIF, JPG

    Utskriftshastighet: circa 8 minuter / st.

    Skanningshastighet: 12 sekunder / A4, 300 dpi

    Fotopappersalternativ:

    Canon PT-101 Pro Platinum A2 (glossy/glansigt)

    Canon LU-101 Luster A2 (satinyta)

    Canon PM-101 Premium Matte A2 (matt)


    Grundläggande bruksanvisning A2 skrivare: https://www.dropbox.com/scl/fi/ajjas8by4tt0p7ihsjrft/Tulostin-A2_SVE_v1.pdf?rlkey=jlqz3tz701ldsv7toayv6ewgx&dl=0

    Grundläggande bruksanvisning A3 skanner: https://www.dropbox.com/s/b24xnio98ot3nhj/A3_skanneri_ohje_SWE.pdf?dl=0


    Mer info: oodi.kaupunkiverstas@hel.fi


    Anmäl dig vid informationsdisken på andra våningen innan din bokning börjar.

    Boka A2 fotoskrivare och A3 skanner

    Välj tid

    Om du är mer 15 minuter försen, kommer din bokning att avbokas automatiskt.


    Om ditt arbete inte är slutfört inom den tid du bokat kommer ditt arbete att avbrytas när nästa bokning börjar. ​


    Du eller din grupp får endast ha en A2 skrivarereservation åt gången i kraft. Extra reservationer raderas.

    A2 fotoskrivare och A3 skanner

    Tölöviksgatan 4, 00100 Helsingfors
    Bokningen betalas till fullt belopp på plats innan den börjar. Priserna som anges i tjänsten innehåller moms. Eventuella tilläggsavgifter ingår inte i priset.
    Bokningen kan avbokas vid Varaamo utan kostnad före bokningens starttid. Vid en försening på över 15 minuter släpps bokningen och passet kan nyttjas av andra.
    Om ditt arbete inte blir färdigt inom den tid som du har bokat avbryts ditt arbete när nästa bokning börjar. Utrustning och instrument är avsedda för egen kreativ verksamhet. Det är inte tillåtet att producera beställningsmaterial mot betalning eller att utöva yrkesverksamhet i inkomstsyfte.
    HELSINGFORS STADS AVTALSVILLKOR FÖR BOKNING AV LOKALER OCH UTRUSTNING 1 TILLÄMPNINGSOMRÅDE Dessa avtalsvillkor gäller bokning av Helsingfors stads lokaler och utrustning via lokalbokningstjänsten. Genom att göra en bokning eller ansökan i bokningstjänsten accepterar kunden dessa villkor och försäkrar att den information som tillhandahålls är korrekt och tillräcklig. Med kund avses en privatperson eller en sammanslutning som gör en bokning i lokalbokningstjänsten. Med tjänsteleverantör avses Helsingfors stad. Med lokalbokningstjänsten avses tjänsten Varaamo. 2 INVÅNARNAS BOKNING AV LOKALER OCH UTRUSTNING När kunden har bokat en lokal eller en utrustning i lokalbokningstjänsten och bokningen visas med statusen ”godkänd” uppstår ett bindande avtal mellan kunden och tjänsteleverantören. På bokningarna tillämpas separata lokalspecifika betalnings- och avbokningsvillkor och eventuella andra lokalspecifika avtalsvillkor. Om de lokalspecifika avtalsvillkoren strider mot dessa avtalsvillkor har dessa avtalsvillkor företräde. Lokalbokningstjänsten kan inte användas för bokning av lokaler, om en eller flera av följande punkter stämmer för tillställningen som ska ordnas: 1. Minst 200 personer uppskattas vara närvarande samtidigt. 2. Vid tillställningen används öppen eld, fyrverkerier eller andra pyrotekniska produkter eller brand- och explosionsfarliga kemikalier som specialeffekter. 3. Platsens utrymningsarrangemang avviker från det normala. 4. Verksamhetens art utgör en särskild risk för lokalen, utrustningen, människor eller miljön. 5. För verksamheten som ska ordnas krävs en räddningsplan. 6. Tillställningen är en demonstration. 7. Tillställningen är en inspelning eller ordnande av inspelning. Ordnande av en inspelning i lokalerna måste alltid avtalas separat och för dessa gäller separata prislistor och anvisningar. Lokaler kan inte bokas och överlåts inte till bokaren om tillställningen bryter mot FN:s konvention om avskaffande av rasdiskriminering eller om kunden eller arrangören ägnar sig åt eller planerar brottslig verksamhet eller verksamhet som ger upphov till våld. På bokning av lokaler och utrustning via lokalbokningstjänsten tillämpas stadens Principer för invånaranvändningen av lokaler, 20.8.2018 § 505. Kunden måste vara myndig när bokningen görs. Personer över 15 år och omyndiga personer får dock göra sådana bokningar i tjänsten som anses vara vanliga och obetydliga. Personer under 15 år kan endast boka sådana lokaler och sådan utrustning i tjänsten som i tjänsten anges vara tillåten för personer under 15 år. Kunden kan ges bindande lokalspecifika drifts- och säkerhetsanvisningar som avser ordningen i och underhållet av lokalen. 3 KUNDENS ANSVAR Kunden ansvarar för säkerheten i sin verksamhet. Det maximala tillåtna antalet personer i lokalen anges i beskrivningen av lokalen. Kunden ansvarar för att det maximala tillåtna antalet personer i lokalen inte överskrids. Kunden ska omedelbart informera tjänsteleverantören om eventuella fel i lokalerna, utrustningen eller lösöret. Vid användning av utrustning måste användaren följa tjänsteleverantörens anvisningar. Kunden ansvarar för slutstädning enligt överenskommelse och för att upprätthålla den grundläggande renligheten i lokalen under användningen. Rökning är förbjuden inomhus och utomhus i områden där minderåriga vistas, till exempel på skolgårdar, lekplatser och utanför ungdomsgårdar. Otillåten övernattning i lokalerna är förbjuden.  Kunden ansvarar för att verksamheten som ordnas eller planeringen av verksamheten är i enlighet med lag och god sed och inte kränker en tredje parts rätt. Lokaler eller utrustning får inte användas för publicering eller distribution av material som skyddas av upphovsrätt eller annan liknande rättighet utan rättighetshavarens tillstånd eller på andra sätt som är störande, kränkande, skadliga eller olagliga.  Kundens tillställning ska tydligt skilja sig från stadens evenemang. Informationen om tillställningen får inte ge intryck av att staden är medproducent i verksamheten.  4 TILLSTÄLLNINGAR OCH PUBLIKEVENEMANG Endast en myndig person kan boka lokaler via lokalbokningstjänsten för publikevenemang. Som arrangör av en tillställning eller ett publikevenemang ansvarar kunden för tillställningen och dess verkningar. Kunden ansvarar för den övergripande säkerheten under tillställningen och därmed även för programtjänster som ordnas av tredje part. Som arrangör av en tillställning eller ett publikevenemang ansvarar kunden för de anmälningar, planer, utredningar, tillstånd och försäkringar som krävs. Vid behov ansvarar kunden även för de upphovsrättsliga avgifterna för tillställningen, till exempel avgifterna till Teosto och Gramex.  Som arrangör av ett publikevenemang ansvarar kunden för tillgängligheten vid evenemanget. 5 SJÄLVSTÄNDIG ANVÄNDNING AV LOKALER En lokal kan överlåtas för självständig användning utan närvaro av stadens personal eller en företrädare för staden. I detta fall åtar sig kunden att självständigt ansvara för säkerheten och övervakningen av lokalens användning. Endast en myndig person kan boka lokaler för självständig användning. En lokal eller utrustning kan endast överlåtas för självständig användning till en person som har fått en introduktion. Rätten att använda lokalen eller utrustningen får inte överlåtas vidare. Det åligger kunden att se till att inga obehöriga personer kommer in i lokalen.  6 SKADESTÅNDSSKYLDIGHET Kunden ska omedelbart meddela eventuella skador på lösöret eller fasta konstruktioner i lokalen. Kunden är skyldig att ersätta kostnader som orsakats av hans/hennes verksamhet, såsom särskild städning eller bevakningskostnader vid larm. Dessutom är kunden skyldig att ersätta eventuella skador som kunden eller en deltagare vid kundens tillställning har orsakat på lokalen, utrustningen eller lösöret. Kunden ansvarar även för eventuella skador som uppstår efter bokningsperioden och som orsakats av kundens eller deltagarnas verksamhet. Skador som inte anmäls faktureras retroaktivt på grundval av de faktiska kostnaderna. Om kunden tappar bort nyckeln eller passerkortet debiteras kunden för kostnaden för byte av nycklar eller serieläggning av lås.  7 SKADOR, BRISTER OCH REKLAMATIONER Alla anmärkningar på utrustningen i lokalen och utrustningens skick ska utan dröjsmål meddelas till tjänsteleverantören. Om anmärkningen görs i efterhand har tjänsteleverantören ingen kompensationsskyldighet. Tjänsteleverantören eller dennes företrädare har rätt att vid behov få tillträde till fastigheten för inspektions- eller underhållsändamål.  8 HITTEGODS Tjänsteleverantören ansvarar inte för föremål som lämnas kvar i lokalen. Hittegods hanteras som inlämningsfynd i enlighet med hittegodslagen. Kunden ansvarar för kostnaderna för återlämning av hittegods.  9 BETALNINGS-, ÄNDRINGS- OCH AVBOKNINGSVILLKOR På lokalbokningen tillämpas separata lokalspecifika ändrings- och avbokningsvillkor samt betalningsvillkor. Avtalet kräver godkännande av de lokalspecifika betalnings-, ändrings- och avbokningsvillkoren.  10 TJÄNSTELEVERANTÖRENS ÅNGERRÄTT OCH HÄVNING AV AVTALET Tjänsteleverantören har rätt att avboka en bokning för ordnande av Helsingfors stads egen serviceverksamhet. Dessutom kan tjänsteleverantören avboka en bokning vid force majeure eller på myndighetens order. Om tjänsteleverantören inte kan tillhandahålla den bokade lokalen har tjänsteleverantören rätt att ändra bokningstiden eller bokningens längd eller avboka bokningen. Om tjänsteleverantören ändrar bokningstiden eller bokningens längd har kunden rätt att avboka bokningen inom sju dagar efter att tjänsteleverantören har ändrat bokningstiden eller bokningens längd, även om den sedvanliga tidsfristen för avbokning har utgått. Kunden får dock inte avboka sin bokning senare än 24 timmar före bokningstiden. Om kunden avbokar sin bokning av ovan nämnda skäl eller om tjänsteleverantören utövar sin avbokningsrätt av skäl utanför kundens kontroll, återbetalas bokningsavgiften till kunden utan ränta. Tjänsteleverantören ersätter inte några andra direkta eller indirekta kostnader till följd av avbokningen. Tjänsteleverantören har ingen skyldighet att tilldela kunden en ersättande lokal eller utrustning.  Tjänsteleverantören har rätt att häva avtalet med omedelbar verkan om kunden eller en deltagare vid en tillställning som ordnas på kundens ansvar gör sig skyldig till sådan vårdslöshet eller ett förfarande som väsentligt bryter mot dessa avtalsvillkor. Tjänsteleverantören har också rätt att häva avtalet med omedelbar verkan i följande fall: 1. Kunden eller en deltagare vid kundens tillställning bryter mot reglerna och anvisningarna som gäller för verksamhetsstället eller ägnar sig åt kriminell eller farlig verksamhet eller verksamhet som på annat sätt strider mot avtalet eller kan anses vara olämplig. 2. Kunden eller en deltagare vid kundens tillställning planerar brottslig verksamhet eller verksamhet som ger upphov till våld.  3. Kunden eller en deltagare vid kundens tillställning avsiktligt eller av oaktsamhet orsakar skada på utrustningen, lägenheten, fastigheten, sig själv, en tredje part eller miljön. 4. Tillställningen eller dess innehåll skiljer sig från det som meddelats i förväg.  Om en bokning måste avbokas på grund av kundens eller en deltagares störande beteende återbetalas inga betalda avgifter. Om tillställningen eller dess innehåll skiljer sig från det som meddelats i förväg kan kunden debiteras avgiften i enlighet med prislistan även i efterskott. Tjänsteleverantören informerar om brott mot avtalsvillkoren skriftligt. Upprepad underlåtenhet att följa dessa villkor kan leda till avbokning och ett tillfälligt bokningsförbud. 11 ÄNDRING AV AVTALSVILLKOREN Tjänsteleverantören kan ändra eller komplettera dessa avtalsvillkor under avtalsperioden. De ändrade villkoren gäller för alla nya bokningar från och med tidpunkten för ändringen. För redan gjorda bokningar ska tjänsteleverantören anmäla villkorsändringarna senast 30 dagar innan ändringarna träder i kraft. Vid ändring av villkoren har kunden rätt att avboka sin bokning innan ändringarna träder i kraft. Om kunden inte avbokar sin bokning innan ändringarna träder i kraft anses kunden ha accepterat de ändrade villkoren. Om kunden avbokar sin bokning till följd av en ändring av avtalsvillkoren har kunden rätt till återbetalning av avgiften utan ränta. 12 ANSVARSBEGRÄNSNINGAR OCH LÖSNING AV MENINGSSKILJAKTIGHETER Tjänsteleverantören åtar sig inget ansvar för några direkta eller indirekta skador som orsakats av avbokning eller avbrytande av bokning, med undantag för den avgift som betalats för lokalen. Tjänsteleverantören åtar sig inget ansvar för fel eller förseningar som orsakas av force majeure.     Felaktig prisinformation är inte bindande för tjänsteleverantören, om priset är uppenbart felaktigt. Prisinformationen är felaktig till exempel om skillnaden mellan det pris som anges i tjänsten och det faktiska priset är betydande eller om det felaktiga priset kan anses onormalt lågt jämfört med den allmänna prisnivån. På avtalsvillkoren och lokalbokningstjänsten tillämpas Finlands lag. Meningsskiljaktigheter om avtalsvillkoren eller villkoren för lokalbokningstjänsten ska i första hand lösas genom förhandlingar mellan tjänsteleverantören och kunden. Om dessa parter inte kan nå en överenskommelse, ska tvisten avgöras av Helsingfors tingsrätt om endera parten så begär. Om konsumentens rätt att yrka prövning i domstol föreskrivs i 10 kap. i rättegångsbalken (4/1734). Konsumentkunder kan också hänskjuta ärendet till konsumenttvistnämnden för behandling.  Om översättningarna av dessa villkor ger upphov till motstridiga tolkningar av villkoren, ska frågan avgöras på grundval av de finskspråkiga villkoren. Helsingfors 13.6.2022

    Kan också bokas vid detta verksamhetsställe

    Slide 1 of 54