Digitaliseringsstudio
Helsingfors centrumbibliotek Ode
Digitaliseringsstudio
Tölöviksgatan 4, 00100 HelsingforsBeskrivning
Odes digitaliseringsstudio stänger den 16 december.
Odes digitaliseringsstudio stängs permanent på grund av att digitaliseringsutrustningen ständigt går sönder och är svår att få tag på. I fortsättningen kan digitaliseringsutrustning användas på biblioteken i Böle (VHS, kassettband, LP-skivor), Nordsjö (VHS, kassettband) och Östra centrum (kassettband, LP-skivor).
Helsingfors centrumbibliotek Ode är en levande mötesplats på Medborgartorget, i hjärtat av Helsingfors.
I digitaliseringsstudion kan du med hjälp av utrustningen omvandla gamla videon och ljudupptagningar i digitalt format.
Videokassetter lagras på datorn därifrån kan du flytta dem till exempel till din egen externa hårddisk eller till ditt lagringsutrymme på nätet.
Du kan lagra ljuden direkt på datorn eller direkt till en USB-minnessticka eller ett SD- eller CF-minneskort.
För att digitalisera smalfilmer behöver du ett eget SD-minneskort med högst 32 giga. Smalfilmsscannern stöder spolar med högst 5 tum / 12,72 cm. Enheten digitaliserar inte eventuella ljudspår i filmen.
Digitaliseringen av videokassetter och ljudinspelningar sker med visnings- och lyssninghastighet. Digitaliseringen av smalfilmer är avsevärt långsammare. När du bokar tiden ska du också beakta att behandlingen av filer och överföringen till ditt lagringsmedium tar tid. Komprimeringen av videofiler i ett mindre filformat till exempel och överföringen till din egen hårdskiva kan ta rentav en timme.
Observera att hårddiskar som är formaterade för Apples APFS-filsystem inte är kompatibla. Det lönar sig att använda exFAT-filsystemet som ett Apple-kompatibelt alternativ.
Videoformat:
VHS / S-VHS
Ur bruk: Video8 / Hi8 / Digital 8
MiniDV (OBS! Inget ljud hörs från MiniDV-band inspelade i halvfart / LP-läge)
Ur bruk: 8 mm smalfilm / Super 8 (du behöver en låda med hjälpmedel som du får låna med bibliotekskort)
Ljudformat:
C-kassett
DCC
DAT
MiniDisc
LP-skiva / Vinylskiva
DIGITALISERING AV VIDEOKASSETTER:
Filformat: Uncompressed .AVI
Filstorlek: 1 timme = ca. 71 GB
Filformat efter komprimering: H264 / MP4
Filformat efter komprimering: 1 timme = ca. 600 MB
OBS! Endast europeiska kassetter med PAL-regionkod fungerar om du använder någon av följande: VHS / S-VHS, Video8 / Hi8
Digitalisering av videokassetter:
Skanningshastighet: 2 rutor / sekunder (digitaliseringen av en spole på 5 tum / 12,7 cm tar ca. 4 timmar)
Filformat: H264 / MP4
Filstorlek: 3 minuter = ca. 215 MB
Resolution: 1440 x 1080
Digitalisering av ljudinspelningar:
Filformat: .WAV eller .MP3
Bruksanvisning, video digitalisering: https://www.dropbox.com/s/xyrd75skkr6mx6v/Digitointi_Video_ohje_SWE.pdf?dl=0
Bruksanvisning, smalfilmsskanner: https://www.dropbox.com/s/4xut05nwsepfwjv/Digitointi_Kaitafilmi_ohje_SWE.pdf?dl=0
Bruksanvisning, digitalisering av ljud: https://www.dropbox.com/s/oz3hty3gcqxfzxl/Digitointi_Aani_ohje_SWE.pdf?dl=0
Mer info: oodi.kaupunkiverstas@hel.fi
För att komma in i utrymmet bör du uppvisa ett giltigt identitetsbevis med fotografi och ett eget Helmet bibliotekskort med lånerätt.
Utrustning
- Studioutrustning
Uppgifter om bokningen
Om du är mer 15 minuter försen, kommer din bokning att avbokas automatiskt.
För att komma in i utrymmet bör du uppvisa ett giltigt identitetsbevis med fotografi och ett eget Helmet bibliotekskort med lånerätt.
Personer under 15 år får använda lokalen endast tillsammans med en vuxen.
Varken centrumbiblioteket Ode eller Helsingfors stad ansvarar för skadade eller förstörda inspelningar.
Om ditt projekt inte är klar inom den tid du bokat, kommer projektet att avbrytas vid början av nästa bokning.
Du får endast ha en digitaliseringsstudioreservation åt gången i kraft. Extra reservationer raderas.
Digitaliseringsstudio
Tölöviksgatan 4, 00100 HelsingforsHelsingfors stads avtalsvillkor för bokning av lokaler och utrustning
1 Tillämpningsområde
Dessa avtalsvillkor gäller bokning av Helsingfors stads lokaler och utrustning via lokalbokningstjänsten. Genom att göra en bokning eller ansökan i bokningstjänsten accepterar kunden dessa villkor och försäkrar att den information som tillhandahålls är korrekt och tillräcklig. Med kund avses en privatperson eller en sammanslutning som gör en bokning i lokalbokningstjänsten. Med tjänsteleverantör avses Helsingfors stad. Med lokalbokningstjänsten avses tjänsten Varaamo.
2 Invånarnas bokning av lokaler och utrustning
När kunden har bokat en lokal eller en utrustning i lokalbokningstjänsten och bokningen visas med statusen ”godkänd” uppstår ett bindande avtal mellan kunden och tjänsteleverantören. På bokningarna tillämpas separata lokalspecifika betalnings- och avbokningsvillkor och eventuella andra lokalspecifika avtalsvillkor. Om de lokalspecifika avtalsvillkoren strider mot dessa avtalsvillkor har dessa avtalsvillkor företräde.
Lokalbokningstjänsten kan inte användas för bokning av lokaler, om en eller flera av följande punkter stämmer för tillställningen som ska ordnas:
- Minst 200 personer uppskattas vara närvarande samtidigt.
- Vid tillställningen används öppen eld, fyrverkerier eller andra pyrotekniska produkter eller brand- och explosionsfarliga kemikalier som specialeffekter.
- Platsens utrymningsarrangemang avviker från det normala.
- Verksamhetens art utgör en särskild risk för lokalen, utrustningen, människor eller miljön.
- För verksamheten som ska ordnas krävs en räddningsplan.
- Tillställningen är en demonstration.
- Tillställningen är en inspelning eller ordnande av inspelning. Ordnande av en inspelning i lokalerna måste alltid avtalas separat och för dessa gäller separata prislistor och anvisningar.
Lokaler kan inte bokas och överlåts inte till bokaren om tillställningen bryter mot FN:s konvention om avskaffande av rasdiskriminering eller om kunden eller arrangören ägnar sig åt eller planerar brottslig verksamhet eller verksamhet som ger upphov till våld.
På bokning av lokaler och utrustning via lokalbokningstjänsten tillämpas stadens Principer för invånaranvändningen av lokaler, 20.8.2018 § 505. Kunden måste vara myndig när bokningen görs. Personer över 15 år och omyndiga personer får dock göra sådana bokningar i tjänsten som anses vara vanliga och obetydliga. Personer under 15 år kan endast boka sådana lokaler och sådan utrustning i tjänsten som i tjänsten anges vara tillåten för personer under 15 år.
Kunden kan ges bindande lokalspecifika drifts- och säkerhetsanvisningar som avser ordningen i och underhållet av lokalen.
3 Kundens ansvar
Kunden ansvarar för säkerheten i sin verksamhet. Det maximala tillåtna antalet personer i lokalen anges i beskrivningen av lokalen. Kunden ansvarar för att det maximala tillåtna antalet personer i lokalen inte överskrids. Kunden ska omedelbart informera tjänsteleverantören om eventuella fel i lokalerna, utrustningen eller lösöret. Vid användning av utrustning måste användaren följa tjänsteleverantörens anvisningar. Kunden ansvarar för slutstädning enligt överenskommelse och för att upprätthålla den grundläggande renligheten i lokalen under användningen.
Rökning är förbjuden inomhus och utomhus i områden där minderåriga vistas, till exempel på skolgårdar, lekplatser och utanför ungdomsgårdar. Otillåten övernattning i lokalerna är förbjuden.
Kunden ansvarar för att verksamheten som ordnas eller planeringen av verksamheten är i enlighet med lag och god sed och inte kränker en tredje parts rätt. Lokaler eller utrustning får inte användas för publicering eller distribution av material som skyddas av upphovsrätt eller annan liknande rättighet utan rättighetshavarens tillstånd eller på andra sätt som är störande, kränkande, skadliga eller olagliga.
Kundens tillställning ska tydligt skilja sig från stadens evenemang. Informationen om tillställningen får inte ge intryck av att staden är medproducent i verksamheten.
4 Tillställningar och publikevenemang
Endast en myndig person kan boka lokaler via lokalbokningstjänsten för publikevenemang. Som arrangör av en tillställning eller ett publikevenemang ansvarar kunden för tillställningen och dess verkningar. Kunden ansvarar för den övergripande säkerheten under tillställningen och därmed även för programtjänster som ordnas av tredje part. Som arrangör av en tillställning eller ett publikevenemang ansvarar kunden för de anmälningar, planer, utredningar, tillstånd och försäkringar som krävs. Vid behov ansvarar kunden även för de upphovsrättsliga avgifterna för tillställningen, till exempel avgifterna till Teosto och Gramex.
Som arrangör av ett publikevenemang ansvarar kunden för tillgängligheten vid evenemanget.
5 Självständig användning av lokaler
En lokal kan överlåtas för självständig användning utan närvaro av stadens personal eller en företrädare för staden. I detta fall åtar sig kunden att självständigt ansvara för säkerheten och övervakningen av lokalens användning. Endast en myndig person kan boka lokaler för självständig användning. En lokal eller utrustning kan endast överlåtas för självständig användning till en person som har fått en introduktion. Rätten att använda lokalen eller utrustningen får inte överlåtas vidare. Det åligger kunden att se till att inga obehöriga personer kommer in i lokalen.
6 Skadeståndsskyldighet
Kunden ska omedelbart meddela eventuella skador på lösöret eller fasta konstruktioner i lokalen.
Kunden är skyldig att ersätta kostnader som orsakats av hans/hennes verksamhet, såsom särskild städning eller bevakningskostnader vid larm. Dessutom är kunden skyldig att ersätta eventuella skador som kunden eller en deltagare vid kundens tillställning har orsakat på lokalen, utrustningen eller lösöret. Kunden ansvarar även för eventuella skador som uppstår efter bokningsperioden och som orsakats av kundens eller deltagarnas verksamhet. Skador som inte anmäls faktureras retroaktivt på grundval av de faktiska kostnaderna.
Om kunden tappar bort nyckeln eller passerkortet debiteras kunden för kostnaden för byte av nycklar eller serieläggning av lås.
7 Skador, brister och reklamationer
Alla anmärkningar på utrustningen i lokalen och utrustningens skick ska utan dröjsmål meddelas till tjänsteleverantören. Om anmärkningen görs i efterhand har tjänsteleverantören ingen kompensationsskyldighet. Tjänsteleverantören eller dennes företrädare har rätt att vid behov få tillträde till fastigheten för inspektions- eller underhållsändamål.
8 Hittegods
Tjänsteleverantören ansvarar inte för föremål som lämnas kvar i lokalen. Hittegods hanteras som inlämningsfynd i enlighet med hittegodslagen. Kunden ansvarar för kostnaderna för återlämning av hittegods.
9 Betalnings-, ändrings- och avbokningsvillkor
På lokalbokningen tillämpas separata lokalspecifika ändrings- och avbokningsvillkor samt betalningsvillkor. Avtalet kräver godkännande av de lokalspecifika betalnings-, ändrings- och avbokningsvillkoren.
10 Tjänsteleverantörens ångerrätt och hävning av avtalet
Tjänsteleverantören har rätt att avboka en bokning för ordnande av Helsingfors stads egen serviceverksamhet. Dessutom kan tjänsteleverantören avboka en bokning vid force majeure eller på myndighetens order. Om tjänsteleverantören inte kan tillhandahålla den bokade lokalen har tjänsteleverantören rätt att ändra bokningstiden eller bokningens längd eller avboka bokningen.
Om tjänsteleverantören ändrar bokningstiden eller bokningens längd har kunden rätt att avboka bokningen inom sju dagar efter att tjänsteleverantören har ändrat bokningstiden eller bokningens längd, även om den sedvanliga tidsfristen för avbokning har utgått. Kunden får dock inte avboka sin bokning senare än 24 timmar före bokningstiden. Om kunden avbokar sin bokning av ovan nämnda skäl eller om tjänsteleverantören utövar sin avbokningsrätt av skäl utanför kundens kontroll, återbetalas bokningsavgiften till kunden utan ränta. Tjänsteleverantören ersätter inte några andra direkta eller indirekta kostnader till följd av avbokningen. Tjänsteleverantören har ingen skyldighet att tilldela kunden en ersättande lokal eller utrustning.
Tjänsteleverantören har rätt att häva avtalet med omedelbar verkan om kunden eller en deltagare vid en tillställning som ordnas på kundens ansvar gör sig skyldig till sådan vårdslöshet eller ett förfarande som väsentligt bryter mot dessa avtalsvillkor.
Tjänsteleverantören har också rätt att häva avtalet med omedelbar verkan i följande fall:
- Kunden eller en deltagare vid kundens tillställning bryter mot reglerna och anvisningarna som gäller för verksamhetsstället eller ägnar sig åt kriminell eller farlig verksamhet eller verksamhet som på annat sätt strider mot avtalet eller kan anses vara olämplig.
- Kunden eller en deltagare vid kundens tillställning planerar brottslig verksamhet eller verksamhet som ger upphov till våld.
- Kunden eller en deltagare vid kundens tillställning avsiktligt eller av oaktsamhet orsakar skada på utrustningen, lägenheten, fastigheten, sig själv, en tredje part eller miljön.
- Tillställningen eller dess innehåll skiljer sig från det som meddelats i förväg.
Om en bokning måste avbokas på grund av kundens eller en deltagares störande beteende återbetalas inga betalda avgifter. Om tillställningen eller dess innehåll skiljer sig från det som meddelats i förväg kan kunden debiteras avgiften i enlighet med prislistan även i efterskott.
Tjänsteleverantören informerar om brott mot avtalsvillkoren skriftligt. Upprepad underlåtenhet att följa dessa villkor kan leda till avbokning och ett tillfälligt bokningsförbud.
11 Ändring av avtalsvillkoren
Tjänsteleverantören kan ändra eller komplettera dessa avtalsvillkor under avtalsperioden. De ändrade villkoren gäller för alla nya bokningar från och med tidpunkten för ändringen. För redan gjorda bokningar ska tjänsteleverantören anmäla villkorsändringarna senast 30 dagar innan ändringarna träder i kraft. Vid ändring av villkoren har kunden rätt att avboka sin bokning innan ändringarna träder i kraft. Om kunden inte avbokar sin bokning innan ändringarna träder i kraft anses kunden ha accepterat de ändrade villkoren. Om kunden avbokar sin bokning till följd av en ändring av avtalsvillkoren har kunden rätt till återbetalning av avgiften utan ränta.
12 Ansvarsbegränsningar och lösning av meningsskiljaktigheter
Tjänsteleverantören åtar sig inget ansvar för några direkta eller indirekta skador som orsakats av avbokning eller avbrytande av bokning, med undantag för den avgift som betalats för lokalen. Tjänsteleverantören åtar sig inget ansvar för fel eller förseningar som orsakas av force majeure.
Felaktig prisinformation är inte bindande för tjänsteleverantören, om priset är uppenbart felaktigt. Prisinformationen är felaktig till exempel om skillnaden mellan det pris som anges i tjänsten och det faktiska priset är betydande eller om det felaktiga priset kan anses onormalt lågt jämfört med den allmänna prisnivån.
På avtalsvillkoren och lokalbokningstjänsten tillämpas Finlands lag. Meningsskiljaktigheter om avtalsvillkoren eller villkoren för lokalbokningstjänsten ska i första hand lösas genom förhandlingar mellan tjänsteleverantören och kunden. Om dessa parter inte kan nå en överenskommelse, ska tvisten avgöras av Helsingfors tingsrätt om endera parten så begär. Om konsumentens rätt att yrka prövning i domstol föreskrivs i 10 kap. i rättegångsbalken (4/1734). Konsumentkunder kan också hänskjuta ärendet till konsumenttvistnämnden för behandling.
Om översättningarna av dessa villkor ger upphov till motstridiga tolkningar av villkoren, ska frågan avgöras på grundval av de finskspråkiga villkoren.
Helsingfors 13.6.2022