Tillgänglighetsutlåtande

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller Helsingfors stads lokalbokningstjänsters webbplats på adressen https://tilavaraus.hel.fi/ 

Tjänsten omfattas av lagen om tillhandahållande av digitala tjänster, som förutsätter att offentliga nättjänser ska vara tillgängliga.

Stadens mål

När det gäller digitala tjänsters tillgänglighet har Helsingfors som mål att åtminstone sträva efter en AA-nivå i enlighet med WCAG-riktlinjerna, om det rimligen är möjligt.

Status för den digitala tjänstens tillgänglighet

Denna webbplats uppfyller de kritiska tillgänglighetskrav som lagen fastställer i enlighet med WCAG 2.1-nivån AA.

Utarbetande av tillgänglighetsutlåtande

Detta utlåtande har gjorts upp 9.6.2023.

Utvärdering av tillgänglighet

I utvärderingen av tillgängligheten har man iakttagit Helsingfors stads arbetsanvisningar och metoder som strävar efter att säkerställa att webbplatsen är tillgänglig i alla arbetsskeden.

Tillgängligheten har kontrollerats genom en revision som utförts av en extern expert samt som självbedömning.
Tillgängligheten har kontrollerats genom användning av en programmässig tillgänglighetskontroll samt genom manuell granskning av webbplatsen och innehållet.

De brister som bedömningsverktygen rapporterat har kontrollerats och åtgärdats vid behov.
Den externa expertrevisionen utfördes av Unicus Oy.

Uppdatering av tillgänglighetsutlåtande

Webbplatsens tillgänglighet ombesörjs genom fortgående uppföljning då tekniken eller innehållet ändras samt genom kontroller som utförs periodiskt. Detta utlåtande uppdateras i samband med ändringar på webbplatsen och tillgänglighetskontroller.

Respons och kontaktuppgifter

För webbplatsens tillgänglighet svarar:

Stadskansliet
PB 1
00099 Helsingfors stad

Anmälan om icke tillgängligt innehåll

Om användaren upplever att kraven på tillgänglighet dock inte uppfylls, kan en anmälan om detta göras via e-post helsinki.palaute@hel.fi  eller med responsblankett www.hel.fi/palaute .

Begäran om information i tillgänglig form

Om användaren inte upplever att hen får webbplatsens innehåll i tillgänglig form, kan användaren begära denna information per e-post helsinki.palaute@hel.fi eller med responsblankett www.hel.fi/palaute .
Vi strävar efter att besvara förfrågningar inom en skälig tid.

Rättsskydd och verkställighetsförfarande angående tillgänglighet

Om en person upplever att hens anmälan eller förfrågan inte har besvarats eller att svaret inte är tillfredsställande, kan en anmälan om detta göras till Regionförvaltningsverket i Södra Finland. På webbplatsen för Regionförvaltningsverket i Södra Finland anges noggrant hur ärendet behandlas.

Kontaktuppgifter till tillsynsmyndigheten

Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Enheten för tillgänglighetstillsyn
www.tillganglighetskrav.fi
saavutettavuus@avi.fi
Telefonväxel: 0295 016 000
Öppet: mån–fre kl. 8.00–16.15

Helsingfors stad och tillgänglighet

Helsingfors stad har som mål att vara en tillgänglig stad för alla. Stadens mål är att det ska vara så lätt som möjligt för alla stadsbor att röra sig och verka i Helsingfors och att allt innehåll och tjänster ska vara tillgängliga för alla.

Staden främjar tillgängligheten i digitala tjänster genom att göra publiceringsarbetet enhetligt och ordna utbildning i tillgänglighet för sin personal.

Nivån på webbplatsens tillgänglighet följs kontinuerligt upp då webbplatsen underhålls. Man reagerar omedelbart på observerade brister. Man eftersträvar att genomföra de nödvändiga
ändringarna så snabbt som möjligt.

Personer med funktionsnedsättning och användare av hjälpmedelstekniker

Staden erbjuder råd och stöd för personer med funktionsnedsättning och användare av hjälpmedelstekniker. Stöd fås från de rådgivningssidor som anges på stadens webbplats samt från telefonrådgivningen.

Godkännande av tillgänglighetsutlåtande

Detta utlåtande har godkänts 20.6.2023
Stadskansliet
Helsingfors stad